TMMOB Yonetim Kurulu Baskani Mehmet Soganci 23 Haziran 2006 tarihinde "Yabancilarin Çalisma İzinleri Hakkinda Kanun ile Bazi Kanunlarda Degisiklik Yapilmasina İliskin Kanun Tasarisi" hakkinda basin açiklamasi yapti.
SİYASAL İKTİDAR NE YAPACAGINI SASIRDI,
SİMDİ DE YABANCILAR UZERİNDEN
YASAMIZLA VE MESLEGİMİZLE UGRASIYOR.
Çalisma ve Sosyal Guvenlik Bakanligi'nin degisiklik teklifi ile gundeme getirdigi, sonra Basbakanlik mudahalesi ile son seklinin verildigi "Yabancilarin Çalisma İzinleri Hakkinda Kanun ile Bazi Kanunlarda Degisiklik Yapilmasina İliskin Kanun Tasarisi", TBMM Saglik, Aile, Çalisma ve Sosyal İsler Komisyonu'nun 22.06.2006 tarihli toplantisinda, hiçbir onerimiz kabul edilmeyerek Meclis Genel Kurulu'na sevk edildi.
Siyasal iktidar bu tasari ile:
1. Yabanci mimar ve muhendisler hakkinda 6235 sayili TMMOB Yasasinin ve 3458 sayili Muhendislik ve Mimarlik Hakkinda Yasasinin uygulanmayacagini,
2. Akademik ve mesleki yeterliligi kanitlanmamis yabanci mimar ve muhendislere; ulkemiz kapisinin hiçbir kisitlama olmaksizin sonuna kadar açik oldugunu,
3. Bu ulkenin muhendis, mimar ve sehir plancilarinin kendi ulkesinde aslinda "yabanci" oldugunu,
4. Yabanci muhendis, mimar ve sehir plancisi ile bu ulkenin muhendisinin, mimarinin ve sehir plancisinin haksiz bir rekabetin içinde olmasi gerektigini,
soyluyor.
Bu tasarisi, hukuksal, bilimsel, teknik ve her turlu maddi temelden yoksundur. Siyasal iktidar bu tasariyi meclise getirmekle; açikça "ne yapacagini sasirdigini" ilan etmektedir.
Bu tasarinin 14. maddesinde; "Avrupa Birligine uye ulkelerden veya Bakanlar Kurulunca belirlenecek diger ulkelerden gelecek yabanci mimar ve muhendislerin çalisma izinlerinin verilmesinde, diploma ve ilgili meslek odasina kayitli olduguna dair belgenin ibrazi halinde, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayili Turk Muhendis ve Mimar Odalari Birligi Kanununun 34 uncu ve 35 inci maddeleri ile 17/6/1938 tarihli ve 3458 sayili Muhendislik ve Mimarlik Hakkinda Kanunun 1 inci ve 7 nci maddeleri uygulanmaz." denilmektedir.
Bu madde ulkemizin muhendisleri, mimarlari ve sehir plancilari adina soyluyoruz ki: Bizim tarafimizdan asla kabul edilemez.
Bu madde, egemen bir devletin kendi kurumlarini ve yetkilerini inkar eden, hiçbir ulusal kurali tanimayan, yetismis teknik elemanlarini ulusal ve uluslararasi sermayenin çikarlari adina yok sayan bir anlayisin maddesidir.
Bu tasari yanlislikla(!) ve bu haliyle yasalastiginda, sonuçlari ne olacaktir?
1. Akademik ve mesleki yeterliligi kanitlanmamis kisiler bu ulkede "muhendislik, mimarlik, sehir planciligi meslegini" icra edebilecek duruma geleceklerdir. Oysa her ulkenin oldugu gibi, ulkemizin de "diploma" verilmesini duzenleyen, yasayla tanimlanmis bir kurumu vardir. Bugun, yabanci bir universiteden mezun olmus bir sahsin -ister yabanci ulke vatandasi, ister yurttasimiz olsun- diploma denkligini veren kurum Yuksek Ogretim Kurumu'dur. Tasariya gore ise, universite denkliginin akademik kurum tarafindan kanitlanmasinin geregi bulunmamaktadir. Bu anlamda, bu meslek ile ilgili "akademik bir alan" kaosa suruklenecektir.
2- Bu tasari yasalastiginda, yurtdisinda okuyan ulkemiz vatandasi, baska bir ulke vatandasi ile yurtdisindaki ayni universiteden mezun olup ulkemize çalismaya geldiginde, yurttasimiz için denklik belgesi aranacak ama yabanci ulke vatandasi için aranmayacaktir. Bu yaklasim, Anayasa'nin esitlik ilkesine aykiridir. Danistay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu'nun 1998/780 Esas, 1999/307 sayili kararina gore akademik yeterliligi kanitlanmamis kisilerin muhendislik, mimarlik ve sehir planciligi yapamayacaklarina iliskin karari siyasal iktidar tarafindan bu duzenleme ile yok sayilmaktadir. Yargi kararlarini asmak için yasal duzenleme yoluna gitmek, olsa olsa bir teslimiyetin ifadesidir.
3- Ulkemizde, muhendislik, mimarlik ve sehir planciligi alanindaki "mesleki yeterliligi" belirleyen kurum TMMOB'dir. Meslek disiplini ve icrasi için gerekli meslek kurallari dogal olarak ve tum dunyada kabul gordugu sekli ile, meslek kuruluslarinca belirlenmektedir. Yasa tasarisi ile TMMOB ve bagli odalarina "yabanci ulke vatandasi meslek mensuplarina hiçbir kural uygulamayiniz" denilmektedir. Bu tasarinin mantigi, oncelikle meslek kuruluslarinin varolus gerekçesine aykiridir. Ulkemizde hukukun ustunlugunu savunanlar, oncelikle ve asgari olarak; kendi yurttaslari için ne istiyorlarsa, yabanci ulke vatandaslari için de onu istemelidirler. Kural taninmaz bir sekilde butunlesilmeye çalisilan AB ulkeleri arasinda dahi, "diger ulke vatandaslarina, en fazla kendi yurttaslarina taninmis haklari taniyan" bir anlayis varken, ulkemizin muz cumhuriyeti konumuna dusurulmek istenmesi, anlasilabilir bir tutum degildir.
4- Bu tasari yasalastiginda, "denetimsiz hizmet sunumu"nun onu açilacaktir. TMMOB Yasasi'nin gerekçesinde "muhendislik ve mimarlik hizmetinin ulke guvenligi ile yakindan ilgili oldugu" saptamasi vardir. "Ulkemize denetimsiz yabanci girisi" ve dolayisiyla; meslek mensuplarinin denetimini ortadan kaldiracak yasal duzenlemeler, muhendislik hizmetini kamu çikarindan ve ulke guvenliginden uzak bir noktaya getirecektir.
5- Bu tasari yasalastiginda, haksiz rekabetin onu açilacaktir. Yabanci "kilit ve idari" personelin, muhendislik, mimarlik ve sehir planciligi alanindaki tum kurallardan muaf tutulmasi, yabanci meslek mensuplarinin akademik ve mesleki yeterliliginin aranmamasi; ulkemiz muhendislerinin, mimarlarinin ve sehir plancilarinin mesleklerini icrasini engelleyecek ve meslek burolarinin kapanmasini gundeme getirecektir.
Uyariyoruz:
Muhendislik, mimarlik ve sehir planciligi mesleginin icrasi için aranan kosullar, yabanci-yerli ayrimi yapilarak duzenlenemez. Yurttaslarin aleyhine ve esitlik ilkesine aykiri olan bu tasarinin ne bilim karsisinda ne de hukuk karsisinda savunulabilir bir yonu bulunmamaktadir. Siyasal iktidar sasirmis durumdadir. Ama bilmelidir ki; ulkesinin muhendisini, mimarini, sehir plancisini gozden çikararak yasal duzenlemeleri gundeme getiren siyasal iktidari, bu ulkenin muhendisi, mimari, sehir plancisi da gozden çikarmaktadir.
Mehmet SOGANCI
TMMOB Yonetim Kurulu Baskani
|