Yazar |
|
clairvoyant
Antalya
Kayıt: 05.05.2006 |
|
Bazılarınız bilir ki ben zaman zaman bu işlerle uğraşıyorum.
Daha önce bir kaç program denemiştim ve sonunda kararımı Cakewalk Sonar Studio üzerinde vermiştim. Gerçekten çok güzel özellikleri olan bir mixer. Oldukça da teferruatı var. İşlemci kullanımına falan kısıtlama getirilebiliyor. Kanal kısıtlaması yok, MIDI desteği güzel. Her kanala efekt uygulanabildiği gibi kanal içindeki bir parça kayda özel olarak efektler uygulanabiliyor. Güzel plugin'ler yardımıyla da gerçekten çok güzel şeyler üretilebiliyor. Özellikleri konusunda benden tam puan aldı diyebilirim.
Ama dikkat ettiğimde şöyle bir sorun olduğunu fark ettim; o da mix sonucunda ses bastırmasının ortaya çıkması. Yani yüksek seviyedeki sesler, diğer kanallardaki düşük seviyedeki sesleri bastırabiliyor (duyulmaz ya da farkedilmez hale getirebiliyor). Böyle durumlarda özellikle reverb ve echo efektleri de duyulmaz hale gelebiliyor. Geçen sene yaptığım bir kayıt hakkında Onur'un yorumu sesteki ambiansın düşük olduğu yönündeydi. Aslında ambians efektleri gayet iyi bir düzeydeydi fakat mix olayından sonra genel ses yoğunluğunun bu efektleri duyulmaz hale getirmesi söz konusu oldu.
Bu sorunun kaynağında ne olduğunu gerçekten merak ediyorum. Çünkü o derece profesyonel bir yazılımda böyle bir sorun oluşması bana mantıksız geliyor. Sorunun kaynağında ses sürücüsü ya da ses kartının kalitesi olabilir mi? Örneğin mix sırasında aynı anda aynı frekansı kullanan farklı kanaldaki sesler birbirlerini bastırmak için uğraşıyor olabilir. Aslında gayet doğal bir olgu gibi geliyor. Çünkü frekans çakışması genellikle iki sesin de çökmesiyle (ortaya alakasız bir ses çıkmasıyla) sonuçlanır.
Tabi olay digital ortamda olduğu için seviyesi yüksek olana öncelik tanınıyor olabilir. O yüzden bu tür işleri çözmek ses kartının ve sürücüsünün işiymiş gibi geliyor. Ses sürücüsü ne kadar sıklıkta örnekleme yapıyorsa çakışan seslerin çok yakın frekanslardan destek alması o kadar mümkün olabilir. Tabi bunlar sadece benim yorumlarım. Bu işin tekniğini o kadar araştırmadım, belki zamanım olursa ileride bu konu ile ilgilenebilirim. Şu anda beni tek ilgilendiren bu sorunun kaynağında uygulama yazılımının mı yoksa ses aygıtının mı olduğu.
Benim gibi böyle şeylere kafa yoran arkadaşlar varsa yorumlarını beklerim. :)
Let`s make this world a better place to live !
|
|
Yazar |
|
onur
Two Story Town
Kayıt: 14.01.2006 |
|
Ses karti olarak ne kullaniyorsun ? Tumlesik mi?
Bu direkt olarak alacagin performans i etkiler diyebilirim.(kayit,mix vs de.)
Cakewalk cok cok az kullandim.
Magix Samplitude diye program var onu kullaniyorum zaman zaman.Samplitude da bayagi profesyonel bir program ama karisik ve ciddi anlamda vakit harcayip kurcalamayi gerektiriyor ki kurcalamaya vakit bulamadim hic.
Ama samplitude un uzerinde Altiverb plug in i kullanilarak yapilmis cok guzel kayitlar dinledim.
Onun disinda bir de CoolEdit kullaniyorum basit ve o an aklima gelen seyi direk en kolay sekilde kaydetmeme imkan tanidigi icin.
CoolEdit'in biraz amator kaliyor iste ama is goruyor.
Ben gitari mikrofon girisine girerek stereo inden kayit yapiyordum onceden ama daha sonra ambiyans in etkisini ve tonlarin dogalligini kaybettirdigini gorerek mikrofonlamaya basladim amfimi.
Mesela CoolEdit'te amfiyi mikrofonlayarak,sadece clean guitar ve amfi overdrive'ini kullanarak su kaydi yaptim.
http://tinyurl.com/5ydchx
CoolEdit biraz kelek bir yazilim oldugu icin(metronomun sesi duyuluyor hafiften) ,gitarin dipses ini de kesmedigim icin(bkz:single manyetiklerdeki dipses sorunu) kanallar arasi gecislerin farkedilmesi gibi durumlar belli oluyor.
Aslinda soyle bir ses kartim olsa en ekonomiginden cok daha basarili kayitlar ortaya cikar diye dusunuyorum.
Bir de Samplitude u tam anlamiyla kavrayabilirsem tabi :)
http://www.compel.com.tr/Include/Modules/ProductDetail.php?CatID=1&ManID=10&ProID=1632
|
|
Yazar |
|
clairvoyant
Antalya
Kayıt: 05.05.2006 |
|
Evet tümleşik ses kartı kullanıyorum. Ama yeni aldığım sisteme tümleşik olan ses kartını bu konuda deneme fırsatım olmadı henüz. Önümüzdeki yaza doğru fırsatım olursa yeni bir kayıt ile denemek istiyorum. Daha önce Sonar 4 kullanıyordum, şimdi Sonar 7 sürümünü buldum. Eğer kurulumda bir sorun yaşamazsam ve özelliklerini öğrenme konusunda fazla sıkıntı çekmezsem yeni denemeleri bu yeni sürüm üzerinde yapacağım.
Bu arada kaydın güzelmiş Onur. Fazla yoğun sesler kullanmadığın için ses bastırması gibi bir problem kulağa çarpmıyor. Ben power guitar ve synthesizer ile yüklendiğim için benim kayıtlarda daha çok belli oluyor.
Sonar 2'nin demo versiyonu ile yaklaşık 4 yıl önce yaptığım bir kayıt var. Demo olduğu için yaptığım mix'i kaydedemiyordum. Sonar içinde playback yaparken başka bir program ile kaydetmiştim:) İçinde synthesizer ürünü olarak sadece davul kaydı var, o davul setindeki tonları da yine de başka bir programda tek tek oluşturmuştum. Bir snare sesi için saatlerce pc başında oturmak çok yorucuydu gerçekten. Bass gitar sesini de benim elektrodan clean tonda bir Do (C3) sesi alarak üretmiştim:) Ne günlerdi ya
Neyse demo program ile yaptığım o kaydı merak eden varsa indirip dinleyebilir.
http://rapidshare.com/files/111288264/Her_Sey_Bitti_by_Safak.rar
Let`s make this world a better place to live !
|
|
Yazar |
|
onur
Two Story Town
Kayıt: 14.01.2006 |
|
Kaydini dinledim Safak guzel olmus gercekten.
Davul gibi seyler biraz ugrastirdigi icin ben pek kullanamiyorum.
Bir ara modplug ile birkac davul yazmistim.
Ondan once de elektronik davul setim vardi onda caliyordum ama artik vakit bulamiyorum gitar kaydi disinda.
Empovizasyon daha cok hosuma gidiyor acikcasi kaydin kalitesinden cok muzigin kulaga gelisi daha cok ilgimi cekiyor.
Kayit kotu olsa da eger duygu verilebiliyorsa muzik guzeldir kanimca.
Tabi kayit da guzel oldu mu tadindan yenmez:)
|
|
Yazar |
|
clairvoyant
Antalya
Kayıt: 05.05.2006 |
|
Bu denemeden sonra 1 kez daha davul yazmıştım ama formattan sonra bu kiti kaybettim, bir daha da uğraşmadım. MIDI davul daha pratik oluyor. Sanırım Edirol Hyper Canvas'tı sanırım davul kiti hoşuma gitti gerçekten. Vokal kullandığım o iki kayıtta bu bahsettiğim kiti kullanmıştım. Tabi yine de PC başında uğraşmak çok zahmetli oluyor. PC başında MIDI ile uğraşmak zaten başlı başına zahmet. Davul, bass ve synthesizer kayıtlarını köydeki g-600 klavyemle de yapmış olsam PC'ye aktarınca uygun sesler ile eşleştirmek insanı çileden çıkarıyor. Aslında klavye ile PC'yi yan yana getirebilsem (yani o koca şeyi köyden getirebilsem) gitar ve vokal dışındaki kayıtları klavyeden direkt audio output alarak PC'ye aktaracağım. Neyse o günler de gelir umarım. :)
onur yazdi | Kayit kotu olsa da eger duygu verilebiliyorsa muzik guzeldir kanimca.
Tabi kayit da guzel oldu mu tadindan yenmez:) |
Öncelik sırası budur tabii ki ;)
Let`s make this world a better place to live !
|
|
Yazar |
|
sezer
Kayıt: 27.10.2007 |
|
Merhaba,
Şafak ben de iki tane kaydını dinledim geçen gün, güzel olmuş gerçekten. Onur'un kayıtları zaten hep güzeldi :)
İki kanalda aynı anda, aynı frekansta ses çalınabilir. Aynı ezgi piyano ve gitarla kaydedilip üst üste çalınabilir mesela, böyleyken temel frekansları aynı olur. Farklı çalgılarla farklı notalar çalınırken bile bazı frekanslar çakışabilir, çünkü çalgılarda bir notada birçok frekansta güç vardır. Zaten stereo kayıtta da bir kanaldan duyduğumuz şey çeşitli frekanslarda ve çeşitli güçlerdeki işaretlerin birleşimi olan tek bir işarettir. İki işaretin birbirini söndürmesi işaretlerin faz farkıyla ilgili olmalı.
Ses şiddeti yüksek bir kanalın yanında düşük olanlar kayboluyorsa yüksek olanı kısabilirsin, ama bu durumda miksin ses seviyesi diğer profesyonel kayıtların yanında düşük kalıyordur herhalde. Bu durumda bildiğim kadarıyla miksten önce her kayıttaki DC bileşenleri kaldırmak işe yarıyor. Ses düzenleme yazılımlarındaki "Remove DC Offset" veya "Normalize" bu işi yapıyor.
Kayıtların istediğimiz kalitede olmaması yazılım ve ses kartının yanı sıra kayıt tekniklerini bilmememizden kaynaklanıyor sanırım. Benim yaptığım şey gitarları kaydetmek, bilgisayarla uyduruk sample'lar kullanarak davul ve bas filan eklemek, aralara ve mikse de birkaç efekt eklemekten öteye gidemiyor. Bir de tabii çalgıları sağ ve sola yaymak var, ses şiddetlerini değiştirerek. Böyle olunca her enstruman birbirine giriyor, gitar solosu kayboluyor, crash fazla gelirken hihat zayıf kalıyor... Çünkü tüm çalgılar tek bir doğrultuda yer alıyor.
Profesyonel bir kayıt dinlediğimizde her bir çalgı farklı bir yerden geliyor. Yani konumlama sadece sağ sol diye değil, ileri geri diye de yapılıyor; hatta belki aşağı ve yukarı diye de. İki hoparlörle bunun yapılabilmesi ilginç, ama algılayan şey de sadece iki kulak. Bu şekilde üç boyutlu konumlamanın nasıl yapılacağını tam öğrenemedim henüz; temel olarak reverb ve delay kullanarak ortamı simüle etmek gerekiyor; ama ne yazık ki ortamın çok parametresi var. Bir de equalizer'ı doğru kullanabilmek de aslında yine biraz teorik bilgi gerektiriyor, çalgıların ses karakterlerine göre frekansların güçlerini kuvvetlendirip zayıflatmak gerekiyor.
İlginizi çekerse, basit birkaç şey: http://myspace.com/sezerkutluk
|
|
Yazar |
|
clairvoyant
Antalya
Kayıt: 05.05.2006 |
|
sezer yazdi | Ses şiddeti yüksek bir kanalın yanında düşük olanlar kayboluyorsa yüksek olanı kısabilirsin, ama bu durumda miksin ses seviyesi diğer profesyonel kayıtların yanında düşük kalıyordur herhalde.
..... |
Analog mix işleminde şiddeti yüksek olan sesleri kısmak ya da normalize gibi işlemler yapmanın işe yaradığı görülüyor fakat ben digital mix işleminde durumun aynı olduğunu sanmıyorum. Çünkü analog sinyal discrete hale getirilince taşıdığı anlam oldukça azalıyor. Normalde aynı anda gelen iki analog sinyali (doğal şartlarda) birleştirdiğimizde ortaya yeni bir sinyal çıkıyor. Tabi sistemin kalitesine göre yüksek sesin düşük sesi bastırma oranı değişebiliyor. Fakat iki digital sinyali birleştirdiğimizde aynı durumun olabileceği söylenemez sanırım. Sistem aynı anda gelen iki sinyal arasında bir karar vermek zorunda kalabilir. Dolayısıyla birini seçip ve diğer sinyal yok olabilir.
Yani demek istediğim, iki analog titreşim birleştiğinde yeni titreşim kendiliğinden ortaya çıkabiliyor (Tıp kı suya atılan iki taşın yaydığı dalgaların birleşip yeni bir dalgaya dönüşmesi gibi). Zaten zamanda sürekli olduğu için oluşabilecek sorunlar farkedilemeyecek kadar kısa bir zaman dilimine sıkışabiliyor. Digital birleşimde bunun gibi şeylerin doğal olarak gerçekleşebileceğini sanmıyorum. Aynı anda gelen birden fazla sinyalin birleşiminde ortaya çıkacak olan yeni sinyalin fonksiyonlar ile belirlendiğini düşünüyorum. Yani analog dalga birleşiminde ortaya çıkabilecek sonuca en yakın sonucu üreten algoritmaların kullanılması lazım. Bu da masraflı olacağından digital mix araçlarının analog olanlara göre daha pahallı olduğu sonucunu elde edebiliriz:)
Ekolayzer olayına gelince, evet gerçekten mix sırasında ekolayzer kullanmak gerçekten teknik bilgi ve çok iyi bir kulak gerektiriyor. Bir ses tek başına iken onu en güzel gösteren ekolayzer filtresinden geçse bile mix işlemi sonucunda ortaya çıkan ses bizi hüsrana uğratabiliyor. Ben daha önce yaptığım kayıtlarda ardışık olarak defalarca EQ kullandığımı bilirim. Daha sonra mix üzerinde de EQ uygulamak da da cabası... Stereo kayıt her zaman tercihimdir, hem sesler daha net anlaşılıyor hem de gerçekten yumuşak bir ses dağılımı olduğunda (mono kayda göre) kulağı pek rahatsız etmiyor. Sadece sağ-sol kanal kullanarak 3 boyutlu ses üretimi de sanırım bir EQ mucizesi. Fakat çok kanal kadar verimli olduğunu söyleyemem. Aslında müzikte de artık 5+1 gibi surround kayıtlarının yaygınlaşması lazım:) Özellikle filarmoni olarak seslendirilen eserleri dinlemenin çok daha zevkli olacağını düşünüyorum.
Bu arada Sezer; myspace'deki kayıtlar senin sanırım, hepsi de çok güzel gerçekten. Özellikle kullandığın drum kiti kulağıma gerçek bir set gibi geldi. Gitar tonları da hoş. Böyle çalışmaları dinlemek ayrı bir zevk oluyor:)
Let`s make this world a better place to live !
|
|
Yazar |
|
neurorebel
Kayıt: 15.08.2007 |
|
ben de bass çalıyorum ve sndrec32 ile kayıtlar yapıyorum :D kayıt konusunda pek birşey bilmiyorum ama bazı kayıtlar yapmıştık grupça geçen sene. Cubase ve Reason kombinasyonuyla uğraşıyorduk. Bu aralar tekrar bir hareketlenmeye çalışıyoruz. Ben de bir soru sorayım o zaman bizde audigy var 24 bit ne kadar işimizi görür acaba bir de ev kaydı için referans hoparlörleri ya da diğer ekipmanlar hakkında bilgi verseniz.
Do weird and difficult things.
|
|
Yazar |
|
ogencay
Istanbul
banlandı
Kayıt: 02.03.2006 |
|
ben Sony Acid Pro kullanıyorum
There`s No Place Like 127.0.0.1
|
|
Yazar |
|
onur
Two Story Town
Kayıt: 14.01.2006 |
|
neurorebel yazdi | ben de bass çalıyorum ve sndrec32 ile kayıtlar yapıyorum :D kayıt konusunda pek birşey bilmiyorum ama bazı kayıtlar yapmıştık grupça geçen sene. Cubase ve Reason kombinasyonuyla uğraşıyorduk. Bu aralar tekrar bir hareketlenmeye çalışıyoruz. Ben de bir soru sorayım o zaman bizde audigy var 24 bit ne kadar işimizi görür acaba bir de ev kaydı için referans hoparlörleri ya da diğer ekipmanlar hakkında bilgi verseniz. |
Evim musait olsaydi kesin bir cift referans hoparloru alirdim.
Tabi ki yaninda da bir ses karti.
Yapilan kayit kulaga muthis guzel geliyor ve ne caldiysan neye vurduysan gayet net duyuyorsun.
Bir ara sundan almak istemistim ama vazgectim sonra ev ortami pek musait degil komsular rahatsiz olur vs diye cok gucluler cunku.
http://www.senkop.com.tr/urun/1555/yamaha-hs50m-studio-reference-monitor.htm
bi de bunun hs80m serisi var ki o daha bir canavar.
|
|
|
|
-
Del.icio.us
-
Digg
-
Facebook
-
Furl
-
Google
-
Blink
-
Simpy
-
Spurl
-
Y! MyWeb
|
|
| | | | | | |