Yazar |
|
henryletham
Kayıt: 25.04.2008 |
|
Verilerin elektriksel sinyallerden bizim ekranımıza ulaşan uygulamaya kadar cereyan eden olayları basit bir dille anlatabilir misiniz?Yani nasıl oluyor da ben bir fotoğrafı başka adrese postalıyorum,ve o açıp bakabiliyor.Kısaca nesnelerin dijital ortama aktarılma mantığı nasıl?
Kötü sanat trajik olarak iyi sanattan
daha güzeldir..çünkü insan ba?ar?s?zl???n?
belgeler.
|
|
Yazar |
|
nohead
Tristram
Kayıt: 26.08.2006 |
|
Açıklama yapılmadan şunu söylemek istedim:
1 Doz "Lojik Devre Tasarımı" dersi kafanda yeni ufuklar açabilir . Almadıysanız en yakın bayiden "Lojik devre tasarımı veya Fundamentals of Logic Circuits /Design /Applications" kitabını istemeyi unutmayın!
Ya da sabret 1 2 hafta. Bu durum her genç Bilgisayar Mühendisliği öğrencisinin başına gelir. :)
Bu arada, o dosyanın diğer donanımların içindeki hareketleri (Bir fotoğraf nasıl oluyor da bitler byte'lara dönüşüyor, bit-byte nasıl sinyale dönüşüp transferi yapılıyor diye sorarsan:) ) öğreneceklerinden 'birazcık' karışık;)
"The will of the nation" is one of those expressions which have been most profusely abused by the wily and the despotic of every age."
Alexis de Tocqueville
¨
|
|
Yazar |
|
akgulozkan
istanbul
Kayıt: 12.12.2006 |
|
Şimdi öncelikle dijital dünya dediğimiz şeyin ne olduğunu anlamamız lazım.. Tümdevre yapıların gelişmesiyle (özellikle 1970 sonrası) dijital dünya başlamış varsayılır. Transistörlü yapılar ile başlayan bilginin dijital ifadesi sayesinde iletişim teknolojisinde büyük gelişmeler yaşanmıştır. Bilginin dijital ifadesinin en temel bileşeni 1 ve 0 ile ifade edilen low voltage-high voltage seviyeleridir. Transistörler anahtarlama aygıtları olarak çalışırlar. Şimdi 1 bitlik bir bilgi var-yok yada 1- 0 şeklinde ifade edilir. 8 bitlik bir veri bütünü ise (1 byte) 256 farklı veriyi ifade edebilir. Böylelikle 256 farklı karakter için farklı bir ikilik karşılık üretilir ve bu da elektronik düzeneğe (transistörlü flip-floplar olabilir) aktarılır. Örneğin alfabetik olarak büyük A harfi 65 onluk ifadesi bunun karşılığında ikilik 01000001 sayısı ile ifade edilir. 8 bitlik bir yapıda A harfi (veya bilgisi) ifade edilmiş olur.. Şimdi verilerin elektronik ortama aktarılması bu biçimdedir. Tüm veriler dijital dünyada ikilik karşılıkları ile ifade edilirler. Çünkü gerilim var yada yok ifadesinden başka elektronik düzeneklere birşeyler ifade ettirmek zordur. Bilginin ikilik biçimde ifadesi olayı anlaşıldıktan sonra bunun taşınması ise tamamen elektrik sinyallerinin taşınması ile ilgilidir. Seri veya paralel olarak gerilim var yada yok biçiminde işaretler kablolar (fiber optik, co-ax, twisted pair vs.) vasıtasıyla karşı birime taşınır.
Şimdi resim konusuna geldiğimizde bir resimin verisi hangi pixelinde hangi renk tonunda rengin bulunacağının bilgisidir. Dolayısı ile bu bilginin ifadesi de karakter ifade etmekten daha fazladır. (1 sayfa metin ile 1 sayfa resim arasındaki veri büyüklüğü farkı burdan gelmektedir.) Tüm bu renk ve konum bilgisi resim dosyalarında tutulur. Bilgiler elektronik ortamda yukarıda bahsettiğimiz temel ikili temsil mantığına uygun biçimde tutulmaktadır. Dolayısı ile çeşitli iletişim ortamları (kablolar, kablosuz elektromanyetik ortam) sayesinde karşı birime bu bilgi ulaştırılır. Veriyi işlemeye yarayan uygun donanımın (ki çoğunlukla günümüzde yazılımdır.) veya yazılımın datayı işlemesi sayesinde resim karşı birimde görülmektedir. İletişim ortamında tüm resim bilgisi 1-0 şeklinde taşınmaktadır (taşınmanın ötesinde verinin ifadesi de 1-0 şeklinde yani ikili biçimdedir.)
en kısa biçimde böyle açıklanabilir.. Ama daha basit yorumlanışı vardır kanımca çeşitli sitelerde..
|
|
Yazar |
|
burakkanmaz
Gaziantep
Kayıt: 02.10.2006 |
|
Benim (öğrendiğim yol budur) tavsiyem, son teknoloji üzerinden mantık yürütme. Önünde sınırsız (TTNet ile sınırlı olabiliyor :D) bir internet deryası var. 80'li ve 90'lı yıllardaki teknolojiyi araştır. MS-DOS'u, Mario oyununu, 8-bitlik sistemleri, tüplü ekranın çalışma mantığını, vb. (yani win95'ten önceki teknolojiyi). O zaman herşey çok güzel bir biçimde kafanda yerine oturur.
http://images.google.com.tr/images?...ri+ara&aq=f&oq=&start=0 Mesela bu linkte 8-bit mario oyununun grafiklerini incele. Mantıken düşündüğünde herşey ekrandaki her pixelin içindeki renk bilgisinde. 16x16 bitlik bir çözünürlükteki resmi nasıl tutarsın? En basit mantıkla aynı boyuttaki bir matrisle saklarsın.
...
Bu şekilde eski teknolojilerden (mümkünse herşeyin başından, 1 ve 0'ın ışığın yanması ya da yanmaması kadar basit olduğu ilk başlardan) başlamanı öneririm Hiç kimse pat diye HD çözünürlüklü ekrana görüntü basmamıştır
Dipnot : Resim, yazı vs. bunlar kolay iş. Asıl hala kafamda tam oturmayan Zeki Müren'in sesinin o taş plakta nasıl kodlandığı Şahan Gökbakar'ın dediği gibi "Mekanik alet lan bu!". Mekanikten Zeki Müren'in sesini çıkarmak bence bilgisayar teknolojisinden bile daha ileri birşey
|
|
Yazar |
|
blackout
Kayıt: 11.12.2008 |
|
Aslında burada bir çok konunun tek başlık altında özetlenmesini istemişsiniz ki; bu o kadar da basit bir dille kısaca özeti çıkarılabilecek bir mevzu değil. Basit bir dille kısaca özetlense bile bir çok konuda yeterince bilgi sahibi olmayanlar için bu özetten net bir şey anlaşılmaz.
Bir nesneyi dijital ortama aktarmada ilk adım bir donanım aygıtıdır. Bu aygıt kendisine öğretilen kodlama metoduna dayanarak nesneyi elektriksel ikili sinyallere dönüştürür. Örneğin bir tarayıcı taradığı imajın bit haritasını aracı yazılıma (örneğin bir resim editörü) aktarır.
Daha sonra bu nesnenin disk üzerinde hangi metoda göre kodlanarak saklanacağına karar veririz. Bir resim dosyasında sadece hangi pixele hangi renk tonundan ne kadar miktarda verildiği bilgisi tutulmaz. Resim dosyalarının başlıklarında renk paletii bilgisi de tutulur bir çok formatta. Örneğin bir GIF resminde 16 renklik bir palet tanımlanmışsa 256 renklik paletine sahip bir GIF resminden daha az yer tutar. Paletin uzunluğuna göre bir pixele verilmesi olası renk sayısı yüksek olacağından renk adreslemesinde büyüme söz konusu olabilir (bu sadece tahmin ama veri sıkıştırma konusunda mantıken bunun kullanılıyor olması gerekir).
Bir resim dosyasının nasıl yorumlanacağı dosya başlığında belirtilir. Eğer görüntüleyici yazılım, başlıkta belirtilen formatı çözümleme yeteneğine sahipse, resmin kaç pixellik bir alan kapladığını, varsa palet bilgisi ve diğer bilgiler ile değerlendirerek hangi pixele hangi ışıktan ne kadar miktarda renk tonu verileceğine karar verir. Elde edilen bu görüntü bilgisi işletim sistemi aracılığı ile grafik kartına gönderilir ve grafik kartı da işletim sisteminden gelen biilgiye göre görüntüyü istenen output formatında ikili sinyale çevirerek monitöre gönderir.
Verinin ağda iletimi konusunda ağ protokollerinin çalışma mantığını incelerseniz daha iyi olur çünkü bu daha genel bir konu.
|
|
Yazar |
|
extreme
Kahramanmaras
admin
Kayıt: 24.10.2006 |
|
burakkanmaz yazdi |
Dipnot : Resim, yazı vs. bunlar kolay iş. Asıl hala kafamda tam oturmayan Zeki Müren'in sesinin o taş plakta nasıl kodlandığı Şahan Gökbakar'ın dediği gibi "Mekanik alet lan bu!". Mekanikten Zeki Müren'in sesini çıkarmak bence bilgisayar teknolojisinden bile daha ileri birşey |
Şimdi benim kafamada takıldı
The Man Who Loved Algorithm&Ubuntu.
www.burakamasyali.com
|
|
Yazar |
|
henryletham
Kayıt: 25.04.2008 |
|
İlgilenen arkadaşlara teşekkürlerimi sunuyorum.Aslında anlattıklarınıza az çok hakimdim.Ama herneyse bir resmin 0 ve 1 lerle ifadesi olayını bir türlü kafamda yerleştiremiyorum.
Kötü sanat trajik olarak iyi sanattan
daha güzeldir..çünkü insan ba?ar?s?zl???n?
belgeler.
|
|
Yazar |
|
extreme
Kahramanmaras
admin
Kayıt: 24.10.2006 |
|
henryletham yazdi | İlgilenen arkadaşlara teşekkürlerimi sunuyorum.Aslında anlattıklarınıza az çok hakimdim.Ama herneyse bir resmin 0 ve 1 lerle ifadesi olayını bir türlü kafamda yerleştiremiyorum. |
640x480 ebatında bi resim olsun. Bu resmin yatayda 640 , dikeydede 480 noktadan oluştuğu anlamına gelir. Yani noktalardan oluşturuyoruz ekranda resmi. her bir nokta farklı renktedir. Örneğin rgb 24 bittir. 8 bit kırmızı , 8 bit mavi ve 8 bit yeşil. toplam 24 bitten istediğin rekleri elde edersin. bunların karışımından yani.
The Man Who Loved Algorithm&Ubuntu.
www.burakamasyali.com
|
|
Yazar |
|
extreme
Kahramanmaras
admin
Kayıt: 24.10.2006 |
|
henryletham yazdi | İlgilenen arkadaşlara teşekkürlerimi sunuyorum.Aslında anlattıklarınıza az çok hakimdim.Ama herneyse bir resmin 0 ve 1 lerle ifadesi olayını bir türlü kafamda yerleştiremiyorum. |
tavsiyem bmp dosya formatını incele ve c ile resim edit eden bir program yazmayı dene.O zaman öğrenirsin mantığını.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMP_file_format
The Man Who Loved Algorithm&Ubuntu.
www.burakamasyali.com
|
|
Yazar |
|
burakkanmaz
Gaziantep
Kayıt: 02.10.2006 |
|
henryletham yazdi | İlgilenen arkadaşlara teşekkürlerimi sunuyorum.Aslında anlattıklarınıza az çok hakimdim.Ama herneyse bir resmin 0 ve 1 lerle ifadesi olayını bir türlü kafamda yerleştiremiyorum. |
Acele etme, zamanla yerleşir kafana Sen oku araştır, sonra yerleşmiyor diye bırak. 1 haftaya kalmaz ansızın jeton düşer ve yerleşir okuduğun şeyler kafana
extreme yazdi
Abi BMP formatı tmm da neden C ile editing programı yazdırıon adama? Adam C'de BMP okuyana kadar 1 yıl geçer. Ayrıca adam bu işi yapmıcak, merak etmiş sadece :) Aynı şekilde bende mekanik taş plak okuyucu yapmıcam Hard takılmaya lüzüm yok :)
|
|
Yazar |
|
deadboy
Kayıt: 29.11.2007 |
|
Resim 0 1lerden oluşan komut dizisinden oluşur. Monitörde o komut dizilerinin işlenişine göre sana görüntü veriyor. Monitörün nasıl görüntü verdiği ise tipine göre farklıdır. Eğer sırf görüntü nasıl oluşuyor merak ediyorsan kısaca http://tr.wikipedia.org/wiki/Monit%C3%B6r da var
|
|
Yazar |
|
ciscoadam
Kayıt: 02.02.2007 |
|
Sanırım arkadaş daha temelde birşey soruyor ki onunda cevabı şudur. Lojik devre tarasım ve bilgisayar mimarisi dersinde detaylı olarak öğreneceğin üzere aslnıda sadece bir bit yani bir 0 ve 1 ile değil o resimin bir noktası daha fazla 0 ve 1 ile belirleniyor şöyleki işte 800*600 bir resim var bunun her bir noktasına karşılık gelen bir sayılar (tabiki 0 ve 1lerden oluşan peş peşegeliyor) şimdi tam detaylarını blmiyorum ama diyelim ki 16 adetten oluşuyor 0000 0000 0000 0000 kodu geldi buda donanimda beyaza denk geliyorsa o noktaya beyaz renk düşüyor ileri geri bu şekilde çalışıyor :D
Hatam varsa affola
iyi calismalar.
Sword is a weapon for killing the art of sword is the art of killing. No matter what fancy word you use or what titles you put to it that is the only turth...
|
|
Yazar |
|
akgulozkan
istanbul
Kayıt: 12.12.2006 |
|
henryletham yazdi | İlgilenen arkadaşlara teşekkürlerimi sunuyorum.Aslında anlattıklarınıza az çok hakimdim.Ama herneyse bir resmin 0 ve 1 lerle ifadesi olayını bir türlü kafamda yerleştiremiyorum. |
Veriyi ikilik biçimde ifade etme olayını anladıysan sorun yok.. Temelde mantık aynı. Resmin verilerini ikilik biçimde ifade edip (ki bu veriler piksel konumu, renk paleti vs gibi n tane farklı parametrik verilerden oluşabilir.) bunu iletişim protokollerini kullanarak (ki buda ayrı konu) bir dijital ortamdan diğerine aktarmak..
örneğin web cam den resim çekildiğini varsayalım.
-- Önce kameramız görüntü bilgisini belirlenen (öngörülen-varsayılan) formatta sayısal bilgiye çevirir. (çevirme işlemi ışığa duyarlı bir takım yarıiletkenler vasıtasıyla olur. Bir mikrodenetleyici sayesinde yarıiletkenler üzerindeki ışığa duyarlı değişimler denetlenerek görünütünün verisi ikilik olarak çevrilir). Bu çevirme işleminden sonra artık görüntü verisi, belirlenen (öngörülen-varsayılan) dosya formatında (bmp, jpg vs..) sayısal olarak (donanım üzerinde sadece ikilik) bellekte tutulmaktadır. Belleğe alma işlemi ise işletim sistemi, web cam driver'ı ve ilgili kullanıcı arayüz yazılımı sayesinde gerçekleştirilen bir dizi komplex işlevi kapsar. Bunlar ayrı bir tartışma konusu..
--Daha sonra kullanıcı isterse bellekte tutulan bu resim dosyasını diske kaydeder. Bu işlem de işletim sistemi vasıtasıyla yerine getirilir.
--Kullanıcı resim verisini uygun kullanıcı arayüz programları sayesinde (çeşitli iletişim protokolleri dahilinde- işletim sistemi ve uygulama tarafından gerçeklenir) internet üzerinden paylaşabilir.
--İnternet üzerinden karşı bilgisayara gelen resim bilgisi burada uygun yazılım ile açılır. Yazılım ve resim verisinin tümü bellek üzerindedir. Yazılım işletim sistemi ile uygun biçimde iletişime geçerek resim verisinin bildirdiği üzere gerekli görüntünün ekranda görüntülenmesini ister. Bilgi değişik bir formatta (işletim sistemi ile ekran kartı arasındaki iletişimi sağlayan ekran kartı sürücü yazılımının anladığı formatta) ekran kartına gönderilir. Ekran kartı ise veriyi ekrannın algılayabileceği formata çevirir. Tum bu aktarma işlemleri elektriksel sinyallerin taşınmasından ibarettir.. (lojik lazım azıcık) Bu adımdan sonra ekran üzerinde görüntü oluşur..
En kaba hatlarıyla bu şekildedir... hatam varsa düzeltin arkadaşlar :)
|
|
Yazar |
|
fastman
MEXICO CITY
Kayıt: 24.04.2006 |
|
Çok hoş bir konu olmuş. Ben de kendi kafamda tasarladığım kadarıyla dosya aktarımı hakkında birşeyler yazmak istedim.
Şimdi farzet ki elinde bir sayfalık yazı var, sen bu yazıyı sesli bir şekilde okudun, karşındaki arkadaşın da senin söylediklerini önündeki boş kağıda yazdı. Bu işlem sonunda senin elindeki veriler arkadaşına gönderilmiş oldu. Aslında sen ona birşey göndermedin, sadece o veriyi nasıl oluşturaabileceğini söyledin.
Dijital ortamda da veri transferi bu şekildedir. Elde edilen yüksek elektrik sinyali 1, düşük elektrik sinyali ise 0 olarak algılanır. (Pic'ler de bu sinyal 5V-0V ars değişir.) Sen sinyallerle karşı tarafa , veriyi nasıl oluşturabileceğini belirtirsin.
Şimdi karşı tarafa bir 'A' harfi gönderelim.
A'nın ascii kodu = 65 = 01000001 ..... Yani devreye sırasıyla 1 düşük,1 yüksek, 5 düşük, 1 yüksek sinyal verince , karşı taraf 01000001 datasını oluşturur ve bu da A harfi demektir.
Zamanında herkes gibi benim de kafamı kurcalamıştı bu konu. Biraz okuyarak, biraz da hayal gücü...
Who is Hamilton? Forza Kimi !!!!
http://www.burhanaras.net/
|
|
|
|
-
Del.icio.us
-
Digg
-
Facebook
-
Furl
-
Google
-
Blink
-
Simpy
-
Spurl
-
Y! MyWeb
|
|
| | | | | | | | | | |